Castellano | Contacte

La nostra història
Publicitat
Gabinet de premsa
elPeriódico.com -
La dieta rica en fruita i verdura redueix fins a un 30% la mortalitat
Un estudi confirma la bondat de menjar aliments frescos tres vegades al dia. El tomàquet fresc i els antioxidants de les vitamines A i C protegeixen del càncer.

Les persones que inclouen entre 800 i 900 grams de fruita fresca i verdures entre els tres àpats principals del dia redueixen fins a un 30% el risc de patir càncer gàstric i tenen un índex de mortalitat fins a un 30% inferior al col.lectiu dels que no són gens partidaris dels productes de l'hort. Aquestes són algunes de les observacions incloses en un estudi coordinat per l'Institut Català d'Oncologia (ICO), en què s'ha mesurat amb precisió la dieta setmanal de 41.000 ciutadans de cinc comunitats espanyoles.

El grup dels que menjaven de forma habitual verdura al migdia i a la nit i tres peces de fruita va registrar un índex de mortalitat de 160 per cada 100.000 habitants i any, mentre que els que amb prou feines cobrien aquestes proporcions diàries d'aliment verd van mostrar una taxa de 200 morts per cada 100.000 habitants. Els autors de l'estudi, que ha publicat la revista American Journal of Clinical Nutrition, atribueixen aquesta longevitat més elevada als antioxidants que conté la fruita i la verdura fresca.

 

INDUCTOR DE TUMORS

"La majoria de les substàncies cancerígenes tenen un efecte oxidatiu en les cèl.lules que indueix l'aparició de tumors --explica el doctor Antoni Agudo, responsable d'epidemiologia a l'ICO i coautor de l'estudi--. Els antioxidants, especialment els que es prenen de fonts naturals, com són la fruita i les verdures fresques, afavoreixen la longevitat, són un excel.lent protector contra els tumors i eviten els trombes que causen les malalties cardiovasculars". Aquests efectes, afegeix, no s'aconsegueixen prenent suplements vitamínics. Entre els antioxidants més destacats en la investigació figuren la vitamina C --que inclouen taronges, llimones i kiwis--, la vitamina A --carotè de la pastanaga-- i el licopè que contenen en abundància els tomà- quets frescos.

L'estudi, molt minuciós, es va iniciar el 1992 en cinc províncies espanyoles que tenien registre oficial de tumors: Astúries, Guipúscoa, Navarra, Granada i Múrcia. L'existència d'aquests registres va permetre, durant els 10 anys següents, detectar immediatament quantes de les persones entrevistades desenvolupaven un càncer o havien mort.

Cada participant va relatar a una nutricionista, en persona, quines quantitats diàries de fruita i verdura havia pres durant set dies, i les xifres resultants es van adaptar a les quatre estacions de l'any, per establir la mitjana d'aliment anual ingerit.

Així, es van obtenir tres grups de consumidors: els que van mostrar una salut més completa i una longevitat superior --el 50% dels entrevistats-- prenien una mitjana de 450 grams de verdura, més 630 grams de fruita, al dia. Un altre 25% dels entrevistats reduïen aquestes proporcions a 225 i 275 grams, respectivament. El 25% restant va declarar que prenia "menys" d'una peça de fruita diària i amb prou feines mig plat de verdura de forma quotidiana. En aquests casos l'índex de mortalitat va ser fins a un 30% superior als primers.

Tornar

 Imprimir aquesta pàgina  Enviar a un amic

Avis legal   |   Política de privacitat   |   Crèdits